FAILLISSEMENT
Een faillissement brengt, naast veel emotie, ook complexe regelingen met zich mee. Ik kan u vertellen wat u wél en wat u niet moet doen.
Faillissement van uw bedrijf
Als er geen andere oplossing meer voorhanden is, help ik u om het faillissement aan te vragen en de nodige voorbereidingen te treffen. U kunt hierbij denken aan het op orde krijgen van de administratie en herstellen van goed bestuur. Ik weet precies welke mogelijkheden en valkuilen er voor de onderneming zijn en wat u juist wel en niet behoort te doen.
Faillissement van één van uw klanten
Mocht u geconfronteerd worden met een faillissement van een leverancier, afnemer of klant, dan kan ik u helpen om een zo groot mogelijk deel van uw vordering te innen. U kunt hierbij ook denken aan het uitoefenen van aan u eventueel toekomend opschortingsrecht, retentierecht of verrekeningsrecht. Ook kan ik u begeleiden bij het uitoefenen van uw zekerheidsrechten, zoals hypotheek, recht op eigendomsvoorbehoud, bankgaranties en borgstellingen.
Heeft u een vraag of wilt u advies op maat? Neem gerust vrijblijvend contact op met mij, mr. J. (Jacobine) van den Dolder, telefoonnummer 06-10891280 of jacobine@vandendolderadvocatuur.nl.
Ik sta ondernemingen, zzp’ers, bestuurders, aandeelhouders en leveranciers bij en adviseer/procedeer onder meer over:
- Aanvraag faillissement, ook van debiteuren;
- Verweer voeren tegen faillissementsaanvraag;
- Verzet en hoger beroep tegen faillietverklaring;
- Doorstart in faillissement;
- Pre-pack;
- Crediteuren akkoord (in en buiten faillissement zoals Wet Homologatie Onderhands Akkoord WHOA)
- Geschillen met een curator;
- Bestuurdersaansprakelijkheid;
- Eigendomsvoorbehoud, recht van reclame en retentierecht;
- Terugvorderen van eigendommen;
- Transacties in het zicht van faillissement, faillissementspauliana en verrekening;
- Melding betalingsonmacht en bodem(voor)recht (Belastingdienst);
- Risico-analyse voor bestuurders, commissarissen en/of aandeelhouders bij faillissement;
- Faillissementsfraude.